Brand tracking

Welke positie neemt jouw merk in het hoofd van de consument in? En hoe verandert deze positie over de tijd heen en in vergelijking met die van de concurrenten? Door jouw merk doorlopend te tracken tegen verschillende KPI’s zoals merkbekendheid en reclameherinnering, verzamel je waardevolle informatie die je met verschillende marketingkanalen kunt bijsturen. Onze brandtrackingoplossing volgt al ruim 16 jaar veel verschillende merken onder de naam Adtractive.  

Onze brand tracker monitort merken over een langere periode waarbij inzichten gekoppeld worden aan campagnes en marketingstrategieën. Daarmee zijn we in staat verschillende vragen omtrent de positie van je merk en de effectiviteit van je campagnes te beantwoorden. Welke merken neemt jouw doelgroep in overweging bij de aankoop van een product? Brand tracking biedt inzicht in de opmerkelijkheid (saliency) en overweging van jouw merk. Welke marketingstrategie en campagne werkt voor jouw merk, product of doelgroep? Via brand tracking analyseren we marketingcampagnes op onder andere herkenning, overweging en evaluatie van de campagne-uitingen en kwantificeren we het effect van jouw campagne. Hoe doet jouw merk het in de markt en hoe monitor je de performance van jouw merk? 

Het panel

Al ruim 16 jaar volgen we met onze brand tracker allerlei merken, categorieën en thema’s waardoor we een zeer waardevolle benchmark hebben opgebouwd. In al die tijd is de manier van vraagstelling onveranderd gebleven én hebben we steeds met hetzelfde panel gewerkt. Het panel bestaat uit in totaal 65.000 personen die representatief zijn voor Nederlanders, gebaseerd op demografische gegevens zoals gender, leeftijd, regio en inkomen. Met een minimale n van 150 per week, weten we significante inzichten in jouw doelgroep te bieden.

Ons aanbod

Dankzij onze flexibele manier van werken kunnen we verschillende soorten onderzoek uitvoeren voor jouw merk. Ons aanbod hebben we onderverdeeld in drie typen onderzoek:

Adtractive campaign Klassieke campagne tracking waarbij we inzicht leveren in media performance, creatie, brand impact en campagne KPI’s. We tracken tevens concurrenten om de resultaten in perspectief te zetten. Dit alles wordt in een voor- en nameting uitgevoerd om zo concrete uitspraken te doen over het effect van jouw campagne.

Adtractive image Hiermee laten we zien hoe creatieve uitingen worden ontvangen door jouw doelgroep. Door middel van A/B testen en/of campagne assetevaluaties tonen we aan hoe de contentflow van specifieke videos worden ontvangen. 

Adtractive insights Met Adtractive insights bieden we de marketeer consumer insights in de brede zin van het woord. Zo bieden we hierin een snapshot van de stand van zaken van jouw merk of industrie, voeren we sentimentanalyses uit, doen we segmentatieonderzoek ten behoeve van het creëren van persona’s én analyseren we category entry points voor jouw merk of categorie. 

Onze USP’s

1. Flexibel en onafhankelijk Annalect Adtractive werkt volledig onafhankelijk van bureauteams en is flexibel in zowel de vragenlijst als de steekproef. 

2.Kostenefficiënt Adtractive is een multi-client trackingonderzoek. Door verschillende onderwerpen in één vragenlijst te bundelen kunnen de kosten per analyse laag gehouden worden. 

3.Geen primingeffect Door de aanwezigheid van verschillende onderwerpen en vraagstukken binnen het onderzoek is er minder kans op priming-effecten

4.Grote sample size De totale wekelijkse steekproef voor Adtractive bedraagt 450 respondenten in de doelgroep 20-59 jaar. 

5.Solide benchmarks Adtractive heeft de beste benchmarks in de branche dankzij meer dan 16 jaar aan onderzoeksgegevens beschikbaar over meer dan 1.000 merken

Adtractive in het nieuws

Hoewel onze brand trackingoplossing al 16 meedraait, hebben we ook de afgelopen jaren niet stil gezeten. Met de opgebouwde database van meer dan 16 jaar aan data, hebben we een hele belangrijke dataset in handen voor de ontwikkeling van ons landschap. Hier nog wat meer schrijven en linken naar Emerce artikel en de whitepaper download op eigen site.

Praat met onze experts

Dankzij onze ruime ervaring en historische data kunnen consumenten inzichten vertaald worden naar wat dit voor jouw merk en strategie betekent. Meer weten over ons aanbod of een eerste forecast tegen gereduceerd tarief ontvangen?

Marijke Wiersma

Marijke helpt je graag verder als je vragen heb over Brand Tracking.